Een dag uit het leven van Salma op Stadion

Toen Salma in de eerste klas op Stadion zat, wilde ze graag met ons delen hoe een dag op school eruit ziet. Ze heeft het ontzettend naar haar zin. Kijk maar eens wat ze allemaal beleeft op school en met wie. En natuurlijk waar, want Salma geeft je met haar foto’s een kijkje in het prachtige schoolgebouw van Stadion. Veel plezier!

Spotlights

Op het podium in het dramalokaal kun je je helemaal uitleven. Heerlijk vind ik dat. Je hebt in de eerste klas een half jaar drama en een half jaar tekenen. Hier zie je me stralen onder de nieuwe spotlights. Deze stoere outfit heb ik samen met mijn dramadocent uitgekozen.

Kluisje

Elke dag als ik op school kom, ga ik eerst naar mijn kluisje. Ik doe mijn jas en de spullen die ik niet meteen nodig heb erin, zoals mijn gymtas. Heel handig! En als ik naar huis ga, haal ik alles er weer uit.

Mentorgesprek

Dit is mijn mentor, mevrouw Rooyakkers. Ze is ook mijn docent Natuur en Gezondheid. Ik zie haar elke dinsdag tijdens de mentorles. Dan hebben we het over onze agenda en andere dingen die voor onze mentorklas belangrijk of leuk zijn om te weten. Soms zie ik mijn mentor voor een individueel gesprekje aan het begin van de dag, meteen om 8.30 uur. Zo weet zij hoe het met mij gaat en kan ze me helpen als dat nodig is. Ik kan alles met haar bespreken.

Gym

Het leukste van gymmen is dat je samen met je klasgenootjes even iets heel anders doet dan leren. Lekker rennen of een balsport. We hebben een grote, moderne gymzaal in het gebouw, vlakbij de kantine. Meneer Loeffen is een lieve gymdocent. Hij houdt altijd rekening met iedereen, ook als iemand een blessure heeft.

Mens & maatschappij

Hier ben ik bij Mens en Maatschappij. Dit is een combinatie van geschiedenis en topografie. We werken het meest met een tekstboek, maar topo kun je ook op je laptop doen. Ik vind het een leuk vak, want je leert veel over geschiedenis. Als je goed luistert tijdens de les, valt het huiswerk ook wel mee.

Pauze

We hebben twee pauzes op school: de eerste pauze duurt een kwartier en de tweede een half uur. Achter me zit een vriendin van mij. We kennen elkaar al van de basisschool. We zitten nu niet bij elkaar in de klas, maar tijdens de pauzes kunnen we gezellig bijkletsen. In de kantine hebben ze trouwens heel lekkere, gezonde broodjes en op vrijdag zijn er soms worstenbroodjes.

BWT

Hier ben ik bij BWT begrijpend lezen. BWT staat voor Begeleidend WerkTijd. Dat kan begrijpend lezen zijn óf rekenen. Met je klas heb je dit allebei één uur in de week, naast Nederlands en wiskunde. Aan het begin van elke les begrijpend lezen kijken we een filmpje (zie digibord). Daarna ga je zelf aan de slag met een tekst.

Talententijd – creatief

Twee uur per week ben je bezig met talententijd. Je kunt hier op school kiezen uit zeven talentklassen. Die volg je ongeveer acht weken en daarna kies je weer opnieuw. Ik zit hier bij ‘creativiteit’. Eerder heb ik ‘mens & gezondheid’ en ‘jong ondernemen’ gedaan. Op de foto heb ik een scène vast die ik heb gemaakt over een gedicht dat ik zelf heb gekozen. Hiervoor heb ik een doos gebruikt en papier en karton. Dat was heel leuk om te doen!

Huiswerkbegeleiding – plannen organiseren

Voor bijna alle vakken kun je bij ons op school huiswerkbegeleiding krijgen aan het begin of einde van je lesdag. Daar kun je heel veel van leren. Hier zit ik naast mijn andere mentor, mevrouw Nederpel. Ik heb dus twee mentoren. Elke dag is er een mentor van mij op school aanwezig, zodat ik altijd bij één van hen terechtkan als er iets mocht zijn. Ze letten hier op school heel goed op je. Als je hulp nodig hebt, kun je heel makkelijk naar een docent, je mentor of teamleider toe gaan. Dat vind ik heel fijn.

Fietsend naar school

Na een leuke dag op school ga ik weer naar huis. Ik woon een kwartier fietsen van school vandaan. Ik fiets altijd samen met mijn vriendin (die je ziet op de foto van de pauze) naar school en ook weer naar huis. Heel gezellig! Ik ben blij dat we weer naar school kunnen en dat ik mijn vrienden daar weer kan zien en met ze kan kletsen. Dat is veel fijner dan online.